De Tweede Kamer debatteert op woensdag 27 mei 2026 over passend en inclusief onderwijs. In aanloop naar het debat heeft de PO-Raad een brief gestuurd aan de Kamer, samen met zeven andere onderwijsorganisaties. Zij pleiten voor een heldere integrale aanpak en een transitieplan om de beweging naar inclusief onderwijs mogelijk te maken. Volgens PO-Raad, VO-raad, Sectorraad GO, Sectorraad Praktijkonderwijs, AVS, Overkoepelend Netwerk Samenwerkingsverbanden, VIVIS en Siméa loopt het huidige systeem tegen zijn grenzen aan.
Vice-voorzitter PO-Raad Annet Dries: ‘Steeds meer leerlingen worden naar het gespecialiseerd onderwijs doorverwezen of gaan helemaal niet meer naar school. Ook het aantal kinderen dat gebruikmaakt van jeugdhulp neemt toe. Daarnaast ervaren professionals dat er te weinig ondersteuning voor hen is, zowel binnen als buiten de klas. We hebben als sector en overheid een gezamenlijke verantwoordelijkheid om deze impasse te doorbreken.’
De acht onderwijsorganisaties vinden de transitie naar inclusief onderwijs een noodzakelijke stap om het stelsel toekomstbestendig te maken. Annet Dries: ‘We beseffen dat die transitie uitdagend is en gevolgen heeft voor iedereen die in het onderwijs werkt en voor hoe we het onderwijs organiseren. Daarom kan het alleen slagen als de politiek écht kiest voor een inclusief stelsel. Daar hoort dan ook bij dat de overheid de transitie ondersteunt met passende randvoorwaarden en toereikende financiering.’